یکم اسفند/ اورمزد روز
جشن �اسفندی� و هدیه به زنان در نیاسرِکاشان، اقلید و محلات؛ و پختن آش
�اسفندی�. آغاز سال نو در تقویم محلی نطنز، ساوه و کاشان. در فراهان معروف
به �آفتو به حوت� (آفتاب در برج ماهی).
همچنین جشن �آبسالان/ بهارجشن/ جشن روباه� به مناسبت روان شدن جویبارها و طلیعه بهار. خجستگی دیدار روباه. (واژه �آبسالان� با �آبشار� و فشار آبها در پیوند است. در متون کهن، هنگامِ این جشن به گونههای مختلفی آمده است که مانند بسیاری از دیگر دگرگونیها ناشی از محاسبه زمان با تقویمهای گوناگون و کبیسهگیریهای متنوع بوده است.
همچنین روز جشنی به نام �کوسهسواری/ کوسه برنشین�. مراسم نـمایشی خـندهآور که توسط مـردی کـوسـهرو که بر درازگوشی سوار بوده بـرگـزار میشده است. کـوسـه خـود را باد میزده و مردم به او آب میپاشیدهاند.
پنجم اسفند/ سپندارمذ روز
در بیست و پنجمین روز پس از جشن سده. جشن �اسفندگان�، جشنی در ستایش و
گرامیداشت �اسفند/ سپَـندارمَذ� (در اوستایی �سْـپِـنْـتَـهآرمَئیتی�، در
پهلوی �سْـپَندارمَـد�) به معنای فروتنی پاک و مقدس و بعدها یکی از
اَمْشاسْپَندان. نگهبان و ایزدبانوی زمینِ سرسبز. جشن �سپندارمذگان/
اسفندگان�، روز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده و این روز بنام
�مردگیران� (هدیه گرفتن از مردان) در ادبیات فارسی بکار رفته است. بجز این
بنام روز جشن �برزگران/ برزیگران� (به مناسبت سبزکنندگان زمین و سبز شدن
زمین) نیز خوانده شده است.
دهم اسفند/ آبان روز
جشن �وخشنکام� در گرامیداشت رود �آمودریا/ جیحون�، بزرگترین رود سرزمینهای
ایرانی. این نام از بزرگترین شاخه آمودریا بنام رود �وخش� برگرفته شده
است. بیرونی �وخشنکام� را �فرشته جیحون� میداند و میبایست با
�اَناهیتَـه/ آناهید� اینهمانی داشته باشد.
نوزدهم اسفند/ فروردین روز
جشن �نوروز رودها�، گرامیداشت، لایروبی و پاکسازی رودها، کاریزها و چشمهها همراه با پاشیدن عطر و گلاب بر آنها.
بیستم اسفند/ بهرام روز
جشن �گلدان� یا �اینجه�، روز آمادهسازی و کاشت گلها و گیاهان در گلدانها و نیز جشن درختکاری.
بیست و ششم اسفند/ اشتاد روز
جشن �فروردگان�، جشنی در یادکرد و بزرگداشت روان و فُـروهر (فَـروَهَـر)
درگذشتگانِ در این روز و تا پایان سال. این نام به گونههای �فرورگان/
فرودگان� نیز آمده است.
بیست و نهم یا سیام اسفند/ مانتره سپند روز یا انارام روز (آخرین روز سال)
جشن پایان فصل زمستان و زمان گاهَنباری بنام �هَـمَـسْـپَـت مَـدَم� در
اوستایی �هَـمَـسْـپَـث مَـئیدَیـه� به معنای �برابری شب و روز / برابری
سرما و گرما�. همچنین هنگام جشن �اوشیدر� در سیستان به آرزوی فرا آمدن
سوشیانت. در این روز مردمان دختری را بر شتری آذین شده مینشانند و همراه
با شادی و سرود او را برای آبتنی به آبهای دریاچه هامون میبرند. (←
سیزده بدر). گرامیداشت درگذشتگان در سُـغد و امروزه نیز در بسیاری نواحی
گوناگون. جشن �علفه� در خمین، همراه با بردن علفهای صحرایی به خانه و
روشنکردن چراغی در همه اتاقها. زادروز زرتشت به روایت متن پهلوی گزیدههای زاداسپرم (بخش سیام و سی و یکم).
شامگاه آخرین روز سال در بسیاری از نواحی ایران بر بامها آتش میافروزند.
هنر نزد ایرانیان است و بس! از جمله هنر سخن گفتن!
پاسخ سوالاتی در باره ی آیین زرتشتی
486452 بازدید
22 بازدید امروز
146 بازدید دیروز
1212 بازدید یک هفته گذشته
Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)
Copyright ©2003-2024 Gegli Social Network (Gohardasht) - All Rights Reserved
Developed by Dr. Mohammad Hajarian